Merkstrategie
Merkstrategie: dé basis om je bedrijf te laten groeien. Leer van 12 bekende voorbeelden!
Veel mensen kunnen een bedrijf starten, maar als je het wilt laten uitgroeien tot iets groters heb je een belangrijk ingrediënt nodig: een goede merkstrategie. Je moet een merk kunnen bouwen waar iedereen van houdt. En waar iedereen over praat. Maar hoe doe je dat? Wij hebben enkele bekende merken voor je onder de loep genomen. Volg hun voorbeeld voor een goede merkontwikkeling! Het helpt je misschien niet het volgende miljardenbedrijf te worden, maar het geeft je wel handige technieken en inspiratie om je merk te versterken.
Apple heeft focus op eenvoud
Veel mensen denken direct aan Steve Jobs als je het over het succes van Apple hebt, maar er is iets anders dat dit bedrijf tot grote hoogte bracht: de focus op eenvoud en prachtig design. Het merk staat er zo om bekend, dat miljoenen enthousiaste fans over de hele wereld andere producten niet eens meer aanraken. Het is Apple of niets.
Microsoft heeft een brede kijk op de markt
Bill Gates had het beste besturingssysteem van zijn tijd bedacht, maar hij verkocht geen Microsoft-computers. In plaats daarvan gaf hij een Windows licentie aan alle andere computerfabrikanten op de markt. Dat idee was véél lucratiever. Gates maakte gebruik van de macht van andere bedrijven om miljarden dollars te verdienen.
Google doet het beter
Google wist dat het aanbod op de markt niet goed genoeg was. Daarom besteedde het bedrijf al haar energie aan het bouwen van een product dat gebruikers van zoekmachines nuttiger zouden vinden dan alle andere. Nu denk je automatisch aan de startpagina van Google als iemand het heeft over ‘iets op internet zoeken’. Het is zelfs een werkwoord geworden: googelen.
Disney bewerkt de juiste doelgroep
Volwassenen zijn niet de eerste doelgroep van Disney, maar ze hebben wel de creditcard in handen die de toegangskaartjes betalen. Dus hoe zijn ze zo groot geworden als kinderen geen creditcards hebben? Disney richtte haar merkinspanningen puur op jongeren. Het idee was dat zij hun ouders vervolgens zouden smeken om geld uit te geven. En welke ouder wil zijn kinderen nu niet gelukkig maken?
McDonald’s biedt consistentie
Iedereen weet dat McDonald’s niet het allerbeste eten serveert. Toch besluiten miljoenen mensen iedere dag weer er te eten. De reden? Klanten voelen zich veilig bij McDonald’s, omdat ze precies weten wat ze krijgen. De Big Mac, Quarter Pounder en McNuggets zijn overal exact hetzelfde, waar ter wereld je ze ook koopt.
IKEA focust op een lage prijs
Klanten kunnen IKEA binnenlopen en voor de laagst mogelijke prijs alle meubels kopen die ze nodig hebben. IKEA bedacht hiervoor flatpack meubels die je meteen mee kunt nemen en zelf moet monteren. Minder opslagruimte en productiekosten zorgen voor een prijs die zó laag is, dat klanten er graag de schroevendraaier en montagehandleiding voor oppakken.
Samsung zet zich af tegen een groot merk
Hoewel Samsung een rijke geschiedenis heeft, kwam de groei van het bedrijf pas echt op gang toen het zich profileerde als de anti-Apple. De meeste mensen die Apple haten, willen een Android telefoon – en Samsung loopt voorop als het gaat om smartphones en tablets met dit besturingssysteem. Samsung wordt dan ook beschouwd als de belangrijkste rivaal van Apple.
Nike werkt met influencers
Met de komst van social media is de term ‘influencers’ bekend geworden. Nike gebruikte ze al veel eerder. Nike was al een enorm bedrijf, maar toen ze samenwerkten met Michael Jordan werden ze pas echt de leidende speler in de branche. Het bedrijf betaalt ook nu nog enorm veel geld aan atleten over de hele wereld. Want als professionals Nike dragen, zal het wel een héél goed merk zijn.
Amazon biedt snelheid en gemak
Bedrijven over de hele wereld gebruiken Amazon om hun producten via het platform te verkopen. Slim, want klanten krijgen daarmee toegang tot bijna elk denkbaar product. Bovendien hebben ze dat vaak de volgende dag al in huis. Snelheid, gemak en een gigantisch aanbod hebben Amazon tot een ongekend succes gemaakt.
Starbucks zit overal
Als je een koffieliefhebber bent, heb je Starbucks vast wel geprobeerd. Maar zelfs als je dat niet hebt gedaan, kun je niet ontkennen dat het een van de meest invloedrijke merken ter wereld is. Het succes van het bedrijf is gebaseerd op marktverzadiging. Probeer maar eens een plek op aarde te vinden waar geen Starbucks zit.
Bad&Body gebruikt de merknaam
Hoe zorg je voor meerwaarde en onderscheid in een overvolle badkamermarkt? Bad&Body laat weten altijd een stapje extra te zetten door het &-teken uit de merknaam te benadrukken. Het is bad én body. En het bedrijf biedt een badkamerontwerp én de complete installatie. Maar ook advies én een scherpe prijs.
Uw KeukenSpeciaalzaak positioneert zich als keurmerk
Uw KeukenSpeciaalzaak is een inkooporganisatie waarbij verschillende zelfstandig ondernemers zijn aangesloten. Deze keukenzaken verschillen onderling enorm qua uitstraling. Hoe krijg je ze allemaal logisch onder één vlag? De oplossing was Uw KeukenSpeciaalzaak sterker neer te zetten als keurmerk in plaats van als franchiseformule.
Samen bedenken we jouw merkstrategie
Wil je weten hoe je een merk voor jouw bedrijf bedenkt en benut? Qiss helpt je graag. Begin bijvoorbeeld eens met een inspirerende why-sessie; een 3 uur durende brainstorm waarmee we tot de essentie van jouw bedrijf komen. Interesse? Je bereikt ons op 020 589 29 29 of via info@qiss.nl.
Wat kan ik voor je betekenen?
Wil je een huisstijl, campagne, website of een social post? Neem contact op met Mark, onze creatief projectmanager, en ontdek je mogelijkheden! 020 5892929 of stuur een e-mail naar mark@qiss.nl.
Onze kennis delen we graag
Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.
16 april 2021
Je eigen corporate magazine
17 november 2020
3 vragen vóór je een merk in de markt zet
20 oktober 2020
Retailcommunicatie met 8 prijsstrategieën
27 augustus 2020
Mission statement
26 augustus 2020