De Qiss begrippenlijst

QISS / KISS

Je boodschap komt beter over als je niet alles in één keer vertelt. Dus als je het kort houdt. KISS is een reclameterm die hiermee te maken heeft. De afkorting staat voor ‘keep it short and simple’. Soms zie je een iets andere uitleg die op hetzelfde neerkomt, zoals keep it smart and simple. Of: keep it simple, stupid!

Wil je meer weten over ons? klik hier!

“The consumer isn’t a moron. She is your wife.”

David Ogilvy – Confessions of an Advertising Man

Cognitieve dissonantie

Mensen houden er niet van verkeerde keuzes te maken. Maak je toch een verkeerde keuze, dan baal je. Dat ‘balen’ heet in psychologische termen ‘cognitieve dissonantie’. Als marketeer wil je het gevaar van een baalgevoel zoveel mogelijk wegnemen. Dat doe je bijvoorbeeld door de positieve aspecten van je product te benadrukken. Je zegt eigenlijk: “Wees niet bang, je maakt de juiste keuze!”

Corporate identity / Merkidentiteit

Een corporate identity is de kern van je merk: wie je bent en waar je als bedrijf voor staat.

Meer weten over merkontwikkeling? Klik hier!

Positioning / positionering / merkpositionering / brandpositioning

Positionering is een term die beschrijft hoe klanten over je denken. ‘Ik positioneer mij als een goedkope leverancier’ betekent dat je in al je uitingen probeert een goedkope indruk te wekken bij je klant. Als je een sterke positionering hebt, is het lastig die te veranderen. ALDI zal door klanten nooit gezien worden als luxe of exclusief.

Hierbij een voorbeeld van merkpositionering, klik hier!

Rebranding

Rebranding is een marketingstrategie waarbij een bestaand merk een nieuw ontwerp of bijvoorbeeld een ander concept krijgt. Daarmee probeer je in het hoofd van de klant een andere positionering te krijgen.

Hierbij diverse merken waarvoor we een rebranding hebben gedaan. Uw KeukenSpeciaalzaak, Jeugdbescherming, Praxis en Dierspecialist

Corporate branding / Merkontwikkeling

Bij corporate branding promoot je een bedrijf zelf – en niet het product of de dienst van het bedrijf.

Lees meer.

Brandmarketing / Merkontwikkeling

Een merk is een naam, term of ander kenmerk dat jouw product onderscheidt van de concurrent. Het geeft je product waarde. Het zorgt ervoor dat een jurk van Gucci duurder mag zijn dan van ZARA.

Lees meer.

Branddesign

Branddesign is het vormgeven van een merk. Dat gaat verder dan het ontwerp van een logo of huisstijl. Het gaat om het geheel. Dus ook om kleuren, vormen, foto’s en bijvoorbeeld de tone of voice van teksten.

Hierbij een voorbeeld van Branddesign. Klik hier!

Storytelling

Mensen onthouden verhalen beter dan harde feiten. Storytelling is het vertellen van verhalen om je doel te bereiken en meer betrokkenheid van klanten te krijgen.

Een goed voorbeeld van storytelling is BeFrank Bananan. Klik hier!

Communicatiestrategie

In een communicatiestrategie beschrijf je wanneer en via elke kanalen je een boodschap wilt overbrengen op een bepaalde doelgroep.

Communicatiebureau / Communicatieadviesbureau

Communicatiebureaus bepalen concepten, stellen (strategische) communicatieplannen op en voeren ze uit om met jouw boodschap het gewenste doel te bereiken.

Grafisch bureau

Een grafisch bureau is gespecialiseerd in grafische vormgeving: het visueel vormgeven van ideeën. Je hebt hier niet alleen creativiteit voor nodig, maar ook technische kennis. Bijvoorbeeld van software en drukwerktechnieken.

Permavoid is een goed voorbeeld van grafische vormgeving. Klik hier!

Brandingbureau

Een brandingbureau is gespecialiseerd in het bedenken en op de markt introduceren van merken.

Dierspecialist is een goed voorbeeld van het in de markt zetten van een merk. Klik hier!

Qiss sqan

Met de Qiss sqan zoeken we online en offline groeikansen voor je merk, product of bedrijf. Het maakt niet uit of je een nieuw of bestaand merk hebt. En of je retailer, groothandelaar, producent of een non-profitorganisatie bent. Tegen welk marketingprobleem je ook oploopt, wij komen met een oplossing.

Doe ook de Qiss sqan. Klik hier!

Kickstart your start-up

Start je een nieuw bedrijf? En heb je nog geen logo, huisstijl of zelfs een bedrijfsnaam of merknaam? Wij vertalen je passie, drive en visie in uitingen die perfect passen bij jou én je start-up.

Lees meer over Kickstart.

“Fitting in is a short-term strategy that gets you nowhere. Standing out is a long-term strategy that takes guts and produces results.”

Seth Godin

Organisatiecultuur

Een organisatiecultuur ontstaat als werknemers bepaalde normen en waarden delen. Het wordt dan bijvoorbeeld zichtbaar hoe werknemers met elkaar omgaan. Praten ze formeel of informeel tegen elkaar? Is overwerken de norm? En wordt een spijkerbroek of juist een driedelig pak verwacht?

Lees meer!

Purpose marketing

Bij purpose marketing toon je als bedrijf dat waarde voor de maatschappij net zo belangrijk is als waarde voor de klant. Purpose marketing heeft dan ook veel raakvlakken met maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Lees meer!

Retailcommunicatie / Retailmarketing

Retailmarketing richt zich op promotie- en marketingactiviteiten voor bedrijven in de detailhandel. Dat zijn voornamelijk traditionele winkels en webshops.

Lees meer!

Actiemarketing

Met actiemarketing beïnvloed je het gedrag van doelgroepen op de korte termijn. Er vallen veel vakgebieden onder, zoals sales promotion, event marketing en public relations.

Lees meer over marketing en campagnes. Of bekijk hier een voorbeeld van hoe we voor INTERSPORT een campagne hebben gemaakt.

Webdesign

Webdesign is het ontwerpen van websites. Om precies te zijn het ‘front end’ ontwerp. Het ontwerp dat de bezoeker van een website ziet. Het gaat daarbij om de opmaak, maar ook om de tekst.

Lees meer!

Golden Circle Van Simon Sinek

De Golden Circle van Simon Sinek is een model dat eenvoudig in kaart brengt met wat, hoe en waarom een organisatie of product zich onderscheidt.

Een why-sessie doen? Klik hier!

“If you sell what you do, you’re a vendor. If you sell why you do it, you’re a brand.”

Simon Sinek

Omnichannel marketing

Klanten komen op verschillende manieren in contact met een merk. Ze lezen iets in de krant, zoeken meer informatie op een website en gaan vervolgens naar de winkel. Omnichannel marketing zorgt ervoor dat alles op elkaar aansluit en dat de beleving van de klant overal en altijd gelijk is. Het is de ultieme vorm van de klant centraal stellen.

Het MDC-model van Riezebos & Van der Grinten

MDC staat voor ‘merk, doelgroep  en concurrenten’. Het idee achter dit model is dat je eerst de identiteit van je merk bepaalt. Daarna kies je welke aspecten je wilt benadrukken. Deze moeten relevant zijn voor de doelgroep en duidelijk maken hoe jouw merk zich onderscheidt.