Mission statement

Mission statement: wat is het en waarom moet je het hebben? (met 15 voorbeelden)

Wat is een mission statement?

Een mission statement is een korte beschrijving van het fundamentele doel van je bedrijf. Het beantwoordt de vraag: “Waarom bestaan wij eigenlijk?” In het Nederlands noemen we de mission statement kortweg missie. Toch is het woord ‘statement’ wel belangrijk. Het gaat namelijk om een zo kort en kernachtig mogelijke beschrijving. Een ‘verklaring’ die vaak maar uit één zin bestaat. Hieronder vind je 15 statement voorbeelden ter inspiratie.


Waarom is een mission statement belangrijk?

In de missie verwoord je het doel van je bedrijf, zowel voor klanten als voor medewerkers. Een goed geformuleerde missie geeft je dus een interne én een externe strategische focus. Het helpt je werknemers te motiveren om samen aan een gemeenschappelijk doel te werken. Daarnaast helpt het je focus te houden op je klanten. Zo doet Coolblue ‘alles voor een glimlach’. En is het doel van LinkedIn om ‘professionals wereldwijd met elkaar in contact te brengen’. Als je zo’n doel scherp voor ogen houdt, kun je heel gericht en efficiënt werken.

Tip! Met een duidelijke missie weet je precies waar je bedrijf voor staat en bereik je je doelen dus gerichter. Het werkt echter ook omgekeerd. Een slecht opgestelde missie bestaat uit modewoorden, jargon of onrealistische doelen die nergens op zijn gebaseerd. Daarmee help je klanten niet en beïnvloed je het moreel van je medewerkers juist negatief.

logo amazon
1. Amazon

Het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn, waar klanten alles vinden en ontdekken dat ze online willen kopen, waarbij we ernaar streven klanten de laagst mogelijke prijzen te bieden.

logo linkedin
2. LinkedIn

Professionals wereldwijd verbinden om ze productiever en succesvoller te maken.

logo facebook
3. Facebook

Mensen de mogelijkheid geven om te delen en de wereld opener en meer verbonden te maken.

logo twitter
4. Twitter

Iedereen de mogelijkheid geven om ideeën en informatie direct en zonder belemmeringen te creëren en te delen.

logo paypal
5. PayPal

De handigste, veiligste en voordeligste betaaloplossing op internet bouwen.

logo jeugdbescherming
6. Jeugdbescherming

Ieder kind veilig!

logo kickstarter
7. Kickstarter

Creatieve projecten tot leven brengen.

logo tesla
8. Tesla

De opkomst van duurzaam vervoer versnellen door het zo snel mogelijk op de markt brengen van aansprekende elektrische auto's voor de massa.

logo google
9. Google

De informatie van de gehele wereld organiseren en universeel toegankelijk en nuttig maken.

Logo befrank
10. BeFrank Bananen

De wereld eerlijk en leefbaar maken. We verdelen de opbrengst in de bananenketen eerlijk en transparant, zodat kleine boeren en arbeiders een menswaardig bestaan krijgen.

Logo Philips
11. Philips

Het leven van mensen verbeteren door zinvolle innovatie.

Logo Coca Cola
12. Coca Cola

De wereld verfrissen, inspireren voor momenten van optimisme en geluk, waarde creëren en een verschil maken.

Logo Tripadvisor
13. Tripadvisor

Mensen over de hele wereld helpen de perfecte reis te plannen en te maken.

Logo Coolblue
14. Coolblue

Alles voor een glimlach.

Logo Permavoid
15. Permavoid

In de natuur wordt alles gerecycled; niets wordt verspild. Daarom dient de hydrologische cyclus van de natuur als ultieme inspiratiebron voor veerkrachtige steden en gebieden over de hele wereld.

Samen bedenken we jouw mission statement

Wil je weten wat nu écht het bestaansrecht is van jouw bedrijf? Wil je tot de kern komen om ook jouw mission statement te bepalen? Qiss helpt je graag. Speciaal voor startups hebben we bijvoorbeeld ons Kickstartup pakket. Daarin zit een inspirerende why-sessie; een 3 uur durende brainstorm waarmee we tot de essentie van jouw bedrijf komen. Interesse? Je bereikt ons op 020 589 29 29 of via randy@qiss.nl.

Neem contact op

Onze kennis delen we graag

Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.

Meer blogs