Merken en hun logo’s

6 bekende bedrijfslogo’s en hun betekenis

Een logo draagt bij aan de eerste indruk van je bedrijf. Het werkt bijna als een begroeting. En er zit vaak veel meer achter dan je op het eerste gezicht denkt! Succesvolle logo’s zijn direct herkenbaar, weerspiegelen de boodschap van een merk en onderscheiden zich van de massa. Ze zien er tijdloos en professioneel uit én ze kunnen op ieder formaat en op iedere achtergrond worden toegepast. Typografie, patronen en kleuren hebben allemaal een enorme impact op hoe mensen een logo ervaren. We hebben de gedachte achter 6 bekende bedrijfslogo’s daarom eens voor je op een rij gezet. Interessant én leerzaam!


Wat is een goed logo-ontwerp?

Bekende en succesvolle logo’s hebben met elkaar gemeen dat alles eraan klopt. Het gebruik van kleuren, vormen en typografie bijvoorbeeld. Die ingrediënten samen zorgen voor onderscheid en herkenbaarheid. Succesvolle logo’s passen bovendien bij de waarden, missie en uitstraling van het bedrijf. Coca-Cola is bijvoorbeeld nostalgisch. En Apple en Google benadrukken toegankelijkheid en eenvoud. Goede logo’s zorgen voor een ‘gevoel’ bij de klant. Een doordacht en opvallend logo helpt je dus om je bedrijf als een merk met een missie te positioneren.

Tip! Laat je een logo ontwerpen? Laat de ontwerpschetsen dan zien aan je (potentiële) klanten. Vraag ze wat voor gevoel ze erbij krijgen. Modern? Complex? Vriendelijk? Als dat de uitstraling van je bedrijf moet zijn, zit je goed.

Het logo van Apple

Apple maakt stijlvolle producten die toegankelijk zijn voor iedereen. Dat zie je terug in het minimalistische logo van het bedrijf. Het is eenvoudig, strak en direct herkenbaar. Daarnaast draagt het logo een vleugje mysterie met zich mee, want sommigen beweren dat de ‘hap’ uit de appel staat voor een ‘byte’, zoals in gigabyte of megabyte. Het logo past volledig bij de persoonlijkheid van het merk. De eenvoud van het logo zorgt er bovendien voor dat de consument het gemakkelijk herkent.

Het logo van Google

Net als Apple onderstreept Google graag hoe toegankelijk het is voor de massa. Daarom heeft ook dit bedrijf gekozen voor eenvoud. Gewoon het woord Google. Klaar. Toch is er wel degelijk over nagedacht! De L is bijvoorbeeld groen, wat eigenlijk niet bij de rest past. Daarmee zegt het bedrijf: “We hoeven de regels niet te volgen”. Het geeft Google een innovatieve uitstraling. Daarnaast gebruikt Google vaak varianten van het logo die aansluiten op belangrijke actuele gebeurtenissen. Zo bewijst het bedrijf dat het middenin de samenleving staat.

Het logo van Jeugdbescherming

Dit logo mochten wij ontwerpen! Tijdens een Why-sessie bedachten we een nieuwe naam met nieuwe merkwaarden en een nieuwe pay-off: ieder kind veilig. Dit hebben we als basis gebruikt voor het logo. Je ziet hierin een kind dat wordt omringd door 3 personen. Deze 3 personen staan voor de ouders en alle anderen die te maken hebben met de zorg van een kind. Het kind staat dus centraal. Dit logo hebben we vervolgens doorgevoerd in een geheel nieuwe merkuitstraling.

Het logo van Coca-Cola

Het logo van Coca-Cola is misschien wel het meest herkenbare logo ter wereld. De sierlijke letters geven het bedrijf zowel een nostalgische als een tijdloze aantrekkingskracht. En ook over de kleur rood is nagedacht. Rood is een zeer krachtige kleur. Het roept opwinding, energie en passie op. Daarnaast stimuleert rood de eetlust, wat ongetwijfeld in het voordeel van een frisdrankbedrijf werkt.

Het logo van Nike

De bekende ‘swoosh’ werd altijd gebruikt in combinatie met het woord Nike, maar dat hoeft nu niet meer. Het logo is zó bekend geworden, dat iedereen het direct aan Nike koppelt. Er zit ook een gedachte achter de swoosh. In de Griekse mythologie is Nike de godin van de overwinning. De swoosh bootst de vleugel van de godin na. Met merkteken roept bovendien beweging en snelheid op. En het lijkt op een vinkje. Alsof je als klant alvast ‘ja’ aankruist.

Het logo van DutchBlue

DutchBlue is specialist in het optimaliseren van waterbeheer in steden. Wij mochten de bedrijfsnaam en het logo van het bedrijf bedenken! De naam moest internationaal aanspreken, maar wel laten zien dat het een trots Nederlands bedrijf is. Dat resulteerde in de naam DutchBlue, losjes geassocieerd met Delfts blauw. DutchBlue ziet water als hulpbron voor vergroening en verkoeling. Het logo moest dat verbeelden. Daarom hebben we op een stijlvolle manier een waterdruppel in het logo verwerkt. De d en b leenden zich daar perfect voor. Omdat het gaat om eeuwigdurende recycling van water, hebben we de B als een oneindigheidsteken ontworpen. De pay-off ‘Empowering water’ maakt het logo af.

Wil je een nieuw logo of je bestaande logo opfrissen?

We helpen je graag om een voor jouw bedrijf of product passend logo te ontwerpen dat jouw missie of boodschap perfect communiceert. Voor een offerte of om gewoon eens van gedachten te wisselen, bereik je ons op 020 589 29 29 of via randy@qiss.nl. Start je net met je bedrijf? Dan kun je ook kiezen voor ons start-up pakket. Voor een laag en vast bedrag krijg je dan een onderscheidend logo en nog veel meer zaken die je nodig hebt voor een perfecte start van je bedrijf.

Neem contact op

Onze kennis delen we graag

Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.

Meer blogs