Magazines

Je eigen corporate magazine: waarop moet je letten om er een succes van te maken?

Wil je werken aan je branding, klantenwerving én klantenbinding? Dan is het maken van een eigen magazine (of zelfs een boek) absoluut het overwegen waard. Een corporate magazine geeft je alle ruimte om je bedrijf te presenteren. Doe je het goed, dan lezen klanten je verhalen graag. Zo maken ze op een laagdrempelige manier kennis met je bedrijf en je product. Maar de crux zit wel in de woorden ‘doe je het goed’. Want je moet op een aantal zaken letten als je je eigen corporate magazine wilt ontwikkelen. We zetten ze voor je op een rij.


De voordelen van een zakelijk magazine

Voor we je onze tips geven, eerst nog even antwoord op de vraag: “Waarom eigenlijk een eigen corporate magazine?” De redenen en voordelen zijn legio! Een magazine wordt positief ontvangen door klanten – positiever dan ‘platte’ reclame. Klanten geven een magazine ook veel meer tijd en aandacht. Je hebt dus een veel langer contactmoment. Een goed magazine wordt zelfs bewaard en met anderen gedeeld. Indirect werk je daardoor aan je klantloyaliteit. Als een klant je magazine vaker ziet en er relatief veel tijd aan heeft besteed door het te lezen, ontstaat vanzelf een band met je bedrijf. Je naamsbekendheid groeit, de klant krijgt vertrouwen in je en de klantreis richting aankoop wordt sterk ingekort. Bovendien geeft een magazine je de ultieme kans om aan je imago te werken. Geef je aan het goede doel? Werk je duurzaam? Ben je betrokken bij innovaties? Spring je er op andere manieren uit? Be good – and tell it!

Offline én online promotie

Dat een magazine in gedrukte vorm beter werkt dan andere gedrukte reclame mag duidelijk zijn. Maar ook online heb je veel profijt van een eigen corporate magazine. Je kunt het verspreiden via social media. Je kunt er e-mailadressen mee werven (‘download ons boek, maar laat eerst je e-mailadres even achter’). Je kunt het snel en goedkoop actualiseren als het nodig is. Je klant kan het magazine direct bekijken en hoeft niet op de post te wachten. En je hoeft er nauwelijks iets extra’s voor te doen! Je kunt het opgemaakte magazine opslaan als PDF en het downloadbaar aanbieden. Als je wilt, kun je ook een stap verder gaan en het magazine met speciale software op je website aanbieden. Je klanten kunnen dan online echt door het magazine ‘bladeren’. Ook dat hoeft nauwelijks iets extra’s te kosten.

Magazine ‘Taste’ van AEG

We hebben dit magazine voor AEG ontwikkeld om de merkbeleving te versterken. De uitgave is bestemd voor de B2B- én de B2C-markt. In het magazine zijn verhalen te lezen over innovaties van AEG, maar ook over kooktechnieken en samenwerkingen met mensen als chef-kok Jonnie Boer. Natuurlijk worden recepten niet vergeten! Alles om duidelijk te maken dat AEG een beleving biedt en meer is dan alleen een fabrikant van keukenapparaten.

Magazine ‘Inspiratie’ van Bad&Body

Dit magazine is ontwikkeld voor de B2C-markt. Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een nieuwe badkamer kunnen het magazine aanvragen en krijgen daarmee handige tips en inspiratie. In het magazine komen trends aan bod, maar ook verhalen van consumenten. Het blad is aangevuld met advertenties van partners van Bad&Body.

Bekijk ook onze case over Bad&Body.

Inspiratieboek van Uw KeukenSpeciaalzaak

Dit inspiratieboek is ontwikkeld voor de B2C-markt. De insteek is gelijk aan die van voorgaande magazines, alleen is hier voor een boekvorm gekozen. De artikelen zijn ook iets meer verhalend en er staan geen advertenties in (dat zou vreemd zijn – een boek bevat nooit advertenties, een magazine wel). Iedere partner van Uw KeukenSpeciaalzaak heeft wel een spread ter beschikking om in een kort verhaal de toegevoegde waarde van het bedrijf toe te lichten. Dit verhaal wordt ondersteund met visuals.

Bekijk ook onze case over Uw KeukenSpeciaalzaak.

Waar moet je op letten?

Dan de tips. De belangrijkste is: maak een magazine. Maak dus geen reclamefolder die eruit ziet als een magazine. Zorg voor interessante content. Geef tips, adviezen en achtergrondverhalen die klanten graag lezen. Zorg voor originele en unieke content, dus kopieer geen verhalen die je ergens op internet vindt. En zorg voor een uitnodigende vormgeving die aanzet tot lezen. Maak dus geen saaie whitepaper met alleen maar lange lappen tekst. Werk met streamers, headings en tussenkopjes. En gebruik aansprekende visuals. Je kunt natuurlijk stockfoto’s gebruiken, maar het is altijd beter een fotograaf aan het werk te zetten. Dan weet je namelijk zeker dat je iets biedt dat niemand anders biedt. Een magazine maken, kost veel tijd en energie. Beknibbel daarom niet op de kwaliteit van tekst, foto’s en bijvoorbeeld het papier. Dat zou afbreuk doen aan het eindresultaat. Kijk maar eens hoe de Linda het doet. Of een willekeurig woonmagazine. Zó zou jouw corporate magazine eruit moeten zien.

Wat kan ik voor je betekenen?

Wil je een huisstijl, campagne, website of een social post? Neem contact op met Mark, onze creatief projectmanager, en ontdek je mogelijkheden! 020 5892929 of stuur een e-mail naar mark@qiss.nl.

Neem contact op

Wil je een corporate magazine voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op! We maken graag een offerte of plannen een brainstorm voor je in om een goed scorend corporate magazine voor je te maken. Je bereikt ons op 020 589 29 29 of via info@qiss.nl.

Neem contact op

Onze kennis delen we graag

Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.

Meer blogs