Social media
Hoe profiteert jouw bedrijf maximaal van social media?
Maar liefst 90% van alle Nederlanders gebruikt social media. Facebook en Instagram zijn het grootst, maar je hebt ook Twitter, Pinterest, LinkedIn, TikTok en vele, vele anderen. Social media blijven dan ook een fantastische manier om je bedrijf te promoten, je merk te versterken en je klanten te binden. Maar waar moet je op letten om dat goed te doen? Je leest het hieronder.
De voordelen van social media
Waarom zou je eigenlijk social media inzetten als promotietool? Daarvoor zijn héél veel redenen. Allereerst kun je jouw doelgroep heel gericht bereiken. Je kunt gratis berichten posten, maar ook betaald adverteren. Je kunt supersnel reageren (want alles is digitaal) en je kunt rechtstreeks met je doelgroep communiceren. Je kunt klanten zelfs heel lokaal benaderen met advertenties. Social media zijn daardoor ook perfect geschikt om winkels regionale bekendheid te geven. Met social media maak je je merk, product en bedrijf simpelweg veel zichtbaarder. En dat voor relatief lage kosten.
Waar begin je?
Allereerst is het belangrijk te bepalen wat je wilt bereiken. Wil je meer volgers? Nieuwe klanten werven? Of wil je bezoekers inspiratie bieden? Vervolgens bepaal je je doelgroep. Jongeren? Ouderen? Mannen, vrouwen, bewoners van flats of welgestelden? Pas als je dat allemaal weet, vul je je social media strategie in. Je zoekt de social media kanalen die het meest door jouw doelgroep worden gebruikt. Daarbinnen maak je je doelgroepselectie specifieker. Je kunt ook kiezen voor social media die het best passen bij je bedrijf. Pinterest is bijvoorbeeld een perfect geschikt medium om visuele inspiratie te bieden. Als je echter geen visueel aantrekkelijk product hebt, heb je daar weinig aan.
De communicatie invullen
Pas als je je doelgroep kent en de social media kanalen hebt gekozen, vul je je communicatiemiddelen in. Je kunt het natuurlijk houden bij een simpele gratis post of het plaatsen van een video of foto. Kies je voor betaald adverteren, dan moet je voldoen aan de spelregels van het medium dat je kiest. Instagram posts, Pinterest pins – alle sociale media hebben hun eigen specifieke eisen en werken met hun eigen regels. Zo gaan meerdere foto’s bij een post in Instagram naadloos in elkaar over, terwijl Facebook dat niet heeft. Facebook bied je naast een normale post ook carrousels, story’s en verschillende formaten voor advertenties. Daarin weigeren ze echter weer teveel tekst. Tekst moet je dus bewaren voor de beschrijving bij je advertentie.
Statisch of bewegend?
Alles wat beweegt, valt meer op. Als alternatief voor een post met tekst en eventueel een statisch plaatje, kun je daarom ook werken met video’s of animaties. Of je dat doet, hangt af van maar één vraag: zou mijn klant het liken en erop klikken? Video’s en animaties mogen nooit een doel op zich zijn. Ze zijn wél ideaal als je meer te vertellen hebt of meer beeld wilt laten zien dan past op een (mobiel) scherm. Dit zijn enkele animaties die wij hebben ontwikkeld:
Maak eigen (unieke) content
Kopieer nooit teksten en plaatjes van anderen. Kopieer liever zelfs niet eens ideeën van anderen. Hoe meer eigen content je hebt, hoe beter. Het maakt je uniek. Het helpt als je een archief aanlegt, bijvoorbeeld met foto’s en video’s. Als je het maken van social media content uitbesteedt, zal je bureau ongetwijfeld ook zo’n archief hebben waaruit je kunt putten. Qiss heeft het in ieder geval wel!
Het kan altijd nóg beter
Een voordeel van social media dat we aan het begin van deze blog nog niet noemden, is dat je de respons eenvoudig kunt volgen en meten. Je kunt precies zien wie klikt en wie liket. Op basis daarvan kun je je promoties steeds verder perfectioneren. Je bent dan ook nooit klaar met social media. Het is een continue stroom van proberen, meten en verbeteren met als doel een geoptimaliseerd social media kanaal dat is afgestemd op je bezoekers.
Je kunt het allemaal aan Qiss overlaten
Je kunt je social media uiteraard zelf onderhouden. Maar om het goed te doen, moet je er veel tijd en aandacht aan kunnen geven. En je moet natuurlijk alle technische mogelijkheden en specificaties kennen. Te ingewikkeld? Laat Qiss het voor je doen. We kunnen snel schakelen en zijn gewend merken te bouwen. Bovendien weten we waarop we moeten letten om je social media strategie een logisch onderdeel van je totale marketing- en communicatiestrategie te laten zijn. We kunnen zelfs alles integreren en je offline communicatie vertalen naar online. De kosten stemmen we af op je afname (denk aan het aantal posts per week of maand en het aantal social media kanalen dat je wilt inzetten). Daar komen we wel uit! Bedrijven als Intersport, Uw KeukenSpeciaalzaak, Bad&Body en BeFrank gingen je al voor. Dus waar wacht je op? Je bereikt ons op 020 589 29 29 of via info@qiss.nl.
Wat kan ik voor je betekenen?
Wil je een huisstijl, campagne, website of een social post? Neem contact op met Mark, onze creatief projectmanager, en ontdek je mogelijkheden! 020 5892929 of stuur een e-mail naar mark@qiss.nl.
Onze kennis delen we graag
Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.
16 april 2021
Je eigen corporate magazine
17 november 2020
3 vragen vóór je een merk in de markt zet
20 oktober 2020
Retailcommunicatie met 8 prijsstrategieën
24 september 2020
Merkstrategie
27 augustus 2020
Mission statement
26 augustus 2020