Tips voor succesvol merkbouwen
3 vragen om te beantwoorden vóór je een merk in de markt zet
Als je een merk in de markt wilt zetten, moet je eerst weten waar je voor staat. Als je het goed wilt doen, is je merk namelijk véél meer dan een leuke huisstijl en een opvallend logo. Die horen er wel bij, maar uiteindelijk is je logo niet meer dan een handtekening. Een ‘stempel’ van waar je voor staat. Stel jezelf daarom eerst de onderstaande 3 vragen vóór je een merk ontwikkelt.
Je merk moet authentiek zijn
De gouden regel voor succesvolle branding is deze: het moet authentiek zijn. Je mag geen leugens verkopen. Je kunt dus ook niet verkopen wat je ooit hoopt te zijn. Het bouwen van een bedrijf op veel beloften en weinig resultaten zorgt meestal alleen maar voor ontevreden klanten. Het zorgt in ieder geval zeker niet voor succes. Maar waar zit jouw authenticiteit? Je kracht? Je onderscheidend vermogen? En welke beloftes mag je dus wél doen met jouw merk? Je ontdekt het als je de volgende 3 vragen beantwoordt.
Vraag 1. Waar willen we heen?
Waar wil je met jouw bedrijf heen de komende 5, 10 of 30 jaar? Soms voelt het alsof de visie van een bedrijf een finishlijn is die altijd ‘net over de volgende heuvel’ ligt. Maar er is natuurlijk helemaal geen finish. Als je een doel hebt bereikt, wil je weer verder. Daar ben je ondernemer voor. Toch willen we allemaal weten waar we heen gaan. Dat is een visie. Het altijd ongrijpbare doel waarop je jouw team wilt richten. Dat het hebben van een visie belangrijk is, bewees Steve Jobs. Zonder zijn visie had Apple nooit 2,2 miljard iPhones verkocht.
Mooi voorbeeld van een merk met een duidelijke visie. CoolBlue weet duidelijk waarom ze doen wat ze doen.
Vraag 2. Waarom doen we wat we doen?
Er is een reden waarom ‘visie, missie en waarden’ vaak zo met elkaar verbonden zijn. Het ene leidt namelijk tot het andere. Terwijl je jouw visie overdenkt en onder woorden brengt, krijg je meteen een idee waarom die visie ertoe doet. Aan welke waarden je dus moet voldoen om je visie te bereiken. Op wat voor soort werkplek wil je dat jouw mensen werken? Wat voor bedrijfscultuur past daarbij? Kortom: wat zijn onze waarden en waar staan we voor? Het ‘waarom‘ van je merk helder krijgen, is absoluut cruciaal.
Saints & Stars is een mooi voorbeeld van een merk dat een groot onderscheidend vermogen heeft vergeleken de rest van de fitness markt.
Vraag 3. Wat maakt ons boeiend?
Als je een boeiend verhaal wilt vertellen, moet je eerst weten waarom je boeiend bent. Praat daarom eens met je klanten. Daardoor ontdek je wat jouw bedrijf volgens hen onderscheidt van anderen. Als het kan, praat dan met recente klanten bij wie de beslissing om te kopen nog vers in het geheugen ligt. Houd echter óók rekening met je eigen gevoel en met de ideeën van je medewerkers. Voeg het allemaal samen en kom op basis van die informatie tot jouw onderscheidend vermogen in de markt.
Wat kan ik voor je betekenen?
Wil je een huisstijl, campagne, website of een social post? Neem contact op met Mark, onze creatief projectmanager, en ontdek je mogelijkheden! 020 5892929 of stuur een e-mail naar mark@qiss.nl.
Onze kennis delen we graag
Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.
16 april 2021
Je eigen corporate magazine
20 oktober 2020
Retailcommunicatie met 8 prijsstrategieën
24 september 2020
Merkstrategie
27 augustus 2020
Mission statement
26 augustus 2020