Online brainstormen

11 tips voor een creatief proces met thuiswerkers

Brainstormen doe je om snel nieuwe ideeën te krijgen. Voor een marktintroductie. Voor een nieuw product. Of voor een andere positionering. Tijdens de brainstorm mag iedereen ideeën roepen, het waardeoordeel (kunnen we er echt iets mee?) komt pas later. Brainstormen werkt het best als de deelnemers niet worden afgeleid. Nu iedereen thuis werkt, is dat best lastig. Daarom 11 tips om een perfecte online brainstorm te organiseren.

Online brainstormen met Qiss over jouw merk, product, marketing of communicatie? Bel Randy op 020 589 29 29 of stuur een e-mail naar randy@qiss.nl.


1. Benadruk de zichtbaarheid van deelnemers

Vóór je met de online brainstorm start, is het verstandig de deelnemers eraan te herinneren dat iedereen via de webcam zichtbaar is. Verveelde lichaamstaal en boze gezichtsuitdrukkingen kunnen bijna net zo’n impact hebben als mondelinge reacties.

2. Stuur een briefing naar de deelnemers

Om een online brainstorm effectief te maken, moet je de deelnemers voorbereiden. Stuur een dag van tevoren een korte briefing naar alle deelnemers. Geef informatie over het doel van de brainstorm en vertel hoe het werkt. De deelnemers kunnen dan van tevoren alvast wat denkwerk verrichten, waardoor het proces sneller verloopt.

3. Start reacties met ‘ja en’

Zorg dat iedere deelnemer altijd reageert met ‘ja en’ gevolgd door de opmerking. Zo stimuleer je deelnemers op elkaars ideeën verder te bouwen vanuit een positieve mindset. Het helpt je tot ideeën te komen die volledig out of the box zijn.

4. Creëer een competitie-element

Werk met een virtueel whiteboard en omcirkel de meest aansprekende ideeën. Plaats bijvoorbeeld een cirkel voor iedere deelnemer die het idee aansprekend vindt. Daarmee is direct duidelijk welke ideeën eruit springen. Het beloont de bedenker en daagt de rest van het team uit het nog beter te doen.

5. Maak er geen vergadering van

Benadruk dat het echt om een brainstorm gaat. Een creatief proces waarin iedereen de gekste ideeën mag delen. Maak er dus geen vergadering van waarin iedereen zijn zegje om de beurt mag doen en een agenda het ritme van de bijeenkomst bepaalt.

6. Houd de brainstorm eenvoudig

Afleiding is funest tijdens een brainstorm. Zorg er daarom voor dat de techniek je niet in de weg kan zitten. Hoe meer apps, programma’s en tools je gebruikt, hoe groter de kans is dat het fout gaat. Houd de brainstorm daarom technisch eenvoudig.

7. Geef iedereen een kleur

Geef alle deelnemers een rol en vraag of ze zich op één aspect willen concentreren. Benadruk dat door iedere rol een bepaalde kleur te geven. De deelnemer kan bijvoorbeeld een T-shirt of pet in die kleur dragen. Hierdoor weet je zeker dat je benaderingen uit veel verschillende invalshoeken krijgt. Bijvoorbeeld:

  • Geel denkt positief
  • Zwart denkt kritisch
  • Wit denkt cijfermatig
  • Groen denkt pragmatisch
  • Rood denkt vanuit gevoel

8. Beperk je niet tot een videochat

Je kunt beginnen met een videochat om ideeën te genereren. Daarna kun je alle deelnemers een overzicht van de ideeën e-mailen. Of een video van de beste drie. Laat ze vervolgens individueel reageren. Of met alternatieven komen. Zo kun je ideeën concrete handen en voeten geven.

9. Werk in korte sessies

Online kunnen mensen zich minder lang concentreren. Werk daarom met korte sessies. Laat de deelnemers met ideeën komen en op elkaars input reageren – en geef ze daarna even pauze. Ga offline. Juist als deelnemers even over iets anders nadenken, kunnen ze nieuwe inzichten krijgen.

10. Zet deelnemers niet onder druk

Een brainstorm is een vrije uitwisseling van ideeën, geen verplichte. Oefen daarom geen druk uit tijdens de brainstorm. Daarmee werk je het creatieve proces tegen. Als je in korte sessies werkt (tip 9) vergroot je de kans dat deelnemers die tijdens de bijeenkomst niets verzinnen toch met een idee komen, omdat ze dat tijdens een pauze hebben bedacht.

11. Gebruik de mute knop

Een brainstorm werkt alleen als mensen niet continu door elkaar heen praten en als iedereen de kans krijgt iets te zeggen. Werk daarom met een moderator. Iemand die de brainstorm leidt. Die persoon kan ook het geluid uitzetten van bepaalde personen om andere personen aan het woord te laten.

Online brainstormen met Qiss

Heb je een nieuw product dat je wilt vermarkten? Wil je een nieuwe invalshoek voor je marketing of communicatie? Zoek je manieren om het nu eens écht anders te doen dan je concurrent? Brainstorm dan met Qiss. Dat kost je niets en levert je héél veel op. Online brainstormen kan via Zoom, Skype, Teams of elke andere manier die je wilt. En het kan morgen al. Afspraak maken? Bel Randy op 020 589 29 29 of stuur een e-mail naar randy@qiss.nl.

Neem contact op

Wat kan ik voor je betekenen?

Wil je een huisstijl, campagne, website of een social post? Neem contact op met Mark, onze creatief projectmanager, en ontdek je mogelijkheden! 020 5892929 of stuur een e-mail naar mark@qiss.nl.

Neem contact op

Onze kennis delen we graag

Over onderwerpen die ons bewegen, vertellen wij graag meer. Wij schrijven regelmatig leuke en informatieve blogs met waardevolle tips, ideeën en de laatste trends op het gebied van marketing communicatie.

Meer blogs