Marketing strategie

Zet je product in de markt met een marketing strategie

Iets met marketing-strategie

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Bekijk Marketingstrategie

Iets met Communicatie-ontwikkeling

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Bekijk Communicatie-ontwikkeling

Iets met Retailcommunicatie

Change the color to match your brand or vision, add your logo, choose the perfect layout, modify menu settings and more.

Bekijk Retailcommunicatie

Wat is een marketing strategie?

Een marketing strategie geeft invulling aan gestelde marketingdoelen en is onderdeel van een marketingplan. Het is als het ware de weg naar het marketingdoel. Om in de termen van Simon Sinek te blijven, geeft een marketing strategie invulling aan de how. Een goede marketing strategie is een langetermijnstrategie. Wat wil je bereiken en hoe wil je daar komen? Daar gaat een marketing strategie over. Een marketing strategie omhelst zowel potentiële klanten als bestaande klanten. De hele customer journey.

Het belang van marketing strategie

Een marketing strategie is essentieel om gericht naar een marketingdoel te werken. Een goede marketing strategie helpt je te onderscheiden, geeft richting en houvast, zet je product of dienst in de markt, spreekt de juiste doelgroep in en draagt bij aan je branding en positionering. Een marketing strategie is voor iedere onderneming onmisbaar. Van startup tot gevestigde naam. Met een marketing strategie ga je letterlijk de markt op met jouw product of dienst. Je spreekt potentiële klanten aan en behoudt bestaande klanten. Het einddoel van een marketing strategie mag duidelijk zijn: het marketingdoel behalen.

Een marketing strategie zet het product of de dienst van een organisatie op de juiste manier in de markt. Een marketing strategie is bijzonder belangrijk voor het behalen van je bedrijfsdoelen. Het is het uitgangspunt voor je marketingactiviteiten de komende jaren. Neem daarom de tijd voor het formuleren van je marketing strategie. Als marketing en communicatiebureau hebben wij de expertise in huis om je te helpen. Samen formuleren we een ijzersterke marketing strategie waar je nog jaren mee vooruit kunt!

Soorten marketing strategieën

Er zijn verschillende marketingmodellen waarmee je een marketing strategie kunt formuleren. Twee daarvan zijn de waardestrategieën van Treacy en Wiersema en de generieke concurrentiestrategie van Porter.

Het model van Treacy en Wiersema

Het marketingmodel van Michael Treacy en Fred Wiersema bestaat uit drie verschillende waardes waarop een bedrijf kan uitblinken: Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy. Volgen Treacy en Wiersema dient een bedrijf op één van deze waardestrategieën uit te blinken. Dat betekent overigens niet dat een bedrijf de andere waardes zomaar kan verwaarlozen. Integendeel. Iedere strategie is belangrijk en verdient aandacht, maar er kan maar één onderdeel de beste zijn. Een bedrijf kan immers maar één marketing strategie hanteren.
Bij Product Leadership staat het product centraal in de marketing strategie. Een goed voorbeeld is Apple. Bij Customer Intimacy gaat de focus van de marketing strategie uit naar de klant. Ook wel klantpartnerschap genoemd volgens Treacy en Wiersema. Een mooi voorbeeld is Coolblue. Een bedrijf dat alles voor de klant doet en dat in de gehele marketing strategie doorvoert. De derde waardestrategie van Treacy en Wiersema is Operational Excellence. Deze marketing strategie focust op het optimaliseren van operationele processen. Met als resultaat dat de kosten van een bedrijf zo laag mogelijk zijn en ook de prijs omlaag kan. Denk bijvoorbeeld aan Aldi. Door te besparen op service en groot in te kopen (schaalvoordeel) onderscheidt de supermarkt in z’n marketing strategie op prijs.

Generieke concurrentiestrategie van Porter

Deze marketing strategie gaat over toegevoegde waarde creëren en je zo als bedrijf onderscheiden van andere spelers in de markt. Een concurrentiestrategie dus. Porter heeft daar drie marketing strategieën voor: kostenleiderschap, differentiestrategie en focusstrategie. Kostenleiderschap is een marketing strategie waarbij de kosten zo laag mogelijk gehouden worden. Kostenleiderschap lijkt op Operational Excellence van Treacy en Wiersema. Een bedrijf dat kostenleiderschap hanteert als marketing strategie concurreert dus op verkoopprijs. De tweede marketing strategie van Poter is differentiestrategie. Door iets toe te voegen aan een dienst of product onderscheidt een bedrijf zich met de differentiestrategie van de concurrent. Denk aan specifieke eigenschappen van een product of service. Tot slot is er nog de focusstrategie als marketingstrategie van Porter. De naam zegt het al. Een bedrijf met de focusstrategie focust zich met de marketing strategie op één segment in de markt. Keuzes maken en een niche kiezen is cruciaal bij deze marketing strategie.

SWOT-analyse als onderdeel van marketing strategie

Een marketing strategie focust op een goede afstemming tussen de organisatie en haar omgeving. Een goede ‘marktfit’. Een succesvol bedrijf kent zijn positie ten opzichte van de concurrent en kiest bewust een onderscheidende positie in de markt. Kennis van de concurrentie is dus essentieel voor een succesvolle marketing strategie. Hoe goed ken jij de markt waarin je opereert? Hoe bewust kies jij positie tussen de rest? Een SWOT-analyse biedt uitkomst. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. In een SWOT-analyse koppel je de sterktes en zwaktes van een organisatie aan de kansen en bedreigingen in de markt.

SWOT-analyse is een krachtig marketingmodel dat de basis vormt voor het formuleren van een marketing strategie. De sterktes en zwaktes komen voort uit uit een interne analyse. Kansen en bedreigingen uit een externe analyse. Het maken van een SWOT-analyse begint dus bij een interne en externe analyse. Je SWOT is een overzicht de alle bevindingen uit deze analyses. Je rangschikt dit overzicht naar prioriteit. Vervolgens ga je aan de slag met de confrontatiematrix. Deze matrix ‘confronteert’ de belangrijkste sterktes en zwaktes van de onderneming met de meest belangrijke kansen en bedreigingen uit de markt. De conclusies hieruit zijn essentieel voor je marketing strategie.

De voordelen van een marketing strategie

Waarom ieder bedrijf een marketing strategie moet hebben volgens ons? Omdat het structuur en richting geeft aan al je marketingactiviteiten. Zonder goede marketing strategie schiet je met hagel. Het gevaar als je zonder goed doordachte marketing strategie de markt op gaat met jouw product of dienst, is dat je product of dienst niet aanslaat, jouw doelgroep je niet weet te vinden en de concurrent het wint. Terwijl je met een goede marketing strategie doelgericht de markt betreedt met jouw product of dienst. Je kiest bewust positie in de markt tussen je concurrentie, je onderscheidt jezelf van de rest.

  • Jij begrijpt de klant en de klant begrijpt jou.
  • Een duidelijke positionering in het speelveld.
  • Sterke branding met consistentie marketing.
  • Duurzame groei door focus op lange termijn.
  • Houvast voor je marketingafdeling.
  • Niet onbelangrijk: hogere omzet.

Marketing strategie als paraplu voor al je marketingactiviteiten

Met een duidelijke marketing strategie kun je efficiënt invulling geven aan al je marketingactiviteiten. Een prettige houvast voor je marketingafdeling en/of het marketing en communicatiebureau waarmee je samenwerkt. De marketing strategie fungeert als het ware als paraplu voor al je marketing en communicatie. Doelgericht zet je jouw product of dienst in de markt en spreek je jouw doelgroep aan. Je hebt immers een duidelijke strategie gekozen. Nu is het een kwestie van volhouden, doorvoeren en consistent zijn.

Samen een marketing strategie formuleren

Heb je nog geen marketing strategie? Of heb je een verouderde marketing strategie in de onderste lade van je bureau liggen waar je niets mee doet? Laten we samen werk maken van jouw marketing strategie. Of je nu nieuw op de markt bent, zelfstandig ondernemer, startup, of een gevestigde naam met een sterke branding… wij zijn er voor je als full service marketing communicatiebureau. Zoals we eerder al stelden, is een marketing strategie onmisbaar voor ieder bedrijf.

Mis je de aansluiting bij je doelgroep? Verlies je het vaak van de concurrent? Schiet je met je marketingactiviteiten vaak met hagel? Of gaat het juist supergoed met jouw bedrijf en product en wil je dit vasthouden? Wat je situatie ook is, samen naar jouw marketing strategie kijken is altijd een goed idee. Maak vrijblijvend een afspraak om samen te sparren over jouw marketing strategie. We horen je graag.

Vraag de Qiss sqan nu aan!

Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Vraag de Qiss sqan nu aan!

    Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

      Wij bouwen aan merken voor onder andere:

      Qiss werkt voor de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties. Van INTERSPORT en Uw KeukenSpeciaalzaak tot Jeugdbescherming en non-profit organisatie Fonteynenburg.