Reclamebureau Amsterdam

Reclamebureau Amsterdam vroeger versus nu

Vroeger stikte het van de reclamebureaus in Amsterdam. Nu zijn er steeds meer communicatiestrategen, merkontwikkelaars, contentmakers en branding experts. Maar, is dat nou gewoon niet een andere naam voor hetzelfde beestje? Vaak wel. We zetten de verschillende van een reclamebureau in Amsterdam van vroeger en nu voor je op een rij. Denk aan de invloed van digitalisering, steeds meer online marketing en de rol van influencers. Om zo inzicht te krijgen in de tegenwoordige rol van een reclamebureau in Amsterdam.


Wat doet ons communicatiebureau Amsterdam?

Wij maken merken sterker. Strategische merkontwikkeling noemen we dat. En daar komt van alles bij kijken, ieder communicatietraject is uniek bij ons communicatiebureau in Amsterdam. Afhankelijk van de opdrachtgever, de wens van de klant en de huidige status van een merk. Het lanceren van een nieuw merk vraagt om een andere merkstrategie en positionering dan het rebranden van een bestaand merk. Ons communicatiebureau Amsterdam is niet alleen strategisch, maar ook hands-on. Dat betekent dat we ook invulling geven aan de communicatiestrategie, met de juiste communicatiemiddelen en marketingacties.

Zeven belangrijke ontwikkelingen in de reclamewereld van de afgelopen twee decennia.

1. Meer online marketing, minder print media

Een inkopper. De digitalisering heeft ook de reclamewereld veranderd. En zo ook de rol van een reclamebureau. Waar een reclamebureau in Amsterdam vroeger dagelijks in de weer was met flyers en folders, ligt de focus nu meer op online marketing. Deze ontwikkeling heeft ook grote invloed op de capaciteiten van het personeel van een reclamebureau. Denk aan meer online marketing strategen en data analisten, minder dtp’ers en drukkers.

2. Data en techniek

In navolging op de ontwikkeling van online marketing, is afgelopen decennia het belang en dus de kennis van data en techniek toegenomen. Het begon, kort door de bocht geschetst, bij Google Analytics. Daarmee kregen we voor het eerst inzicht in de data van websites. Hoe bezoekers zich gedragen, waarop ze klikken, etc. Dat speelveld is inmiddels uitgebreid. Denk aan Google Ads, SEA, A/B testen en social ads. Met data en techniek hebben we een beter beeld van de customer journey. Maar ook welke reclame werkt en welke reclame niet aanslaat. Een goed reclamebureau in Amsterdam weet hoe om te gaan met data en techniek, of heeft een partner in handen die gespecialiseerd is in data en techniek. Het resultaat: gerichte reclamecampagnes, met beter resultaat.

3. Aandacht voor strategie

Vroeger deden we sneller, nu denken we eerst langer. Strategie dus. Marketingstrategie en communicatiestrategie. Reclamebureaus gaan resultaatgerichter te werken, met een specifieke strategie. Ofwel, minder hagel schieten en meer gefocust reclame maken.

4. Subtiele reclame

Agressieve marketing is verleden tijd, over het algemeen. Consumenten, klanten of bezoekers willen op een subtiele wijze geprikkeld worden, in plaats van agressief worden overgehaald. De beste reclame is reclame die de intrinsieke motivatie van de doelgroep prikkelt en stimuleert. Een subtiele boodschap waardoor je als consument, klant of bezoeker zelf denkt: ja, dit moet ik hebben. Zonder dat het direct in de boodschap van de reclame verwerkt is, als ‘koop nu’.

5. De rol van influencers

Reclamebureaus in Amsterdam werken steeds vaker samen met influencers. Ze zijn een strategisch onderdeel van de marketingstrategie en de reclame die uitgerold wordt. Want wat is nou betere reclame dan reclame die voor je gemaakt wordt?!

6. Belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid

Rekening houden met de mens, de natuur en de maatschappij. Vroeger dacht een reclamebureau Amsterdam daar minder over na dan tegenwoordig. Vroeger hoefde een reclamebureau daar ook minder over na te denken. De maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid van mensen en bedrijven was simpelweg minder. Tegenwoordig zijn we ons veel bewuster van de impact van ons gedrag op de wereld waarin we leven. Ook de impact van reclames. Een reclamebureau van nu moet langer en beter stilstaan bij de impact van de boodschap van een reclame. Beledigen we bijvoorbeeld niemand, of zetten we aan tot haat? Liever nog gaat een goede reclame een stapje verder en denkt het reclamebureau na hoe de reclame ook kan bijdragen aan maatschappelijke issues. Een discussie die steeds vaker gevoerd wordt aan de vergadertafel van een gemiddeld reclamebureau in Amsterdam, in vergelijking met twee decennia terug.

7. Minder zelf doen als bureau, meer uitbesteden

Je ziet steeds meer kleine reclamebureaus. Een aantal strategen en/of creatieven on board, op de payroll. De rest van het werk wordt uitbesteed aan een netwerk van specialisten en freelancers. Waarom? Om flexibel te kunnen schakelen. Vroeger zag je veel reclamebureaus in Amsterdam met alle disciplines onder één dak: copy writers, designers, etc. Er waren simpelweg ook minder expertises. Dat is nu wel anders. De diversiteit van communicatiemiddelen en reclame-uitingen is gigantisch. Alle kennis in huis hebben, van billboards maken tot een goede advertorial schrijven en een online marketingcampagne optuigen, is bijna onmogelijk. Laat staan altijd genoeg werk hebben voor al deze verschillende mensen. Nee, dat is vaak niet te doen en daarom hartstikke duur (lees: mensen zitten vaak stil). Daarom besteed een reclamebureau in Amsterdam steeds meer uit.

Breng je doelgroep in beweging met reclame!

Je ziet het, er is heel wat veranderd in de reclamewereld afgelopen twee decennia. Wat onveranderd is, is het doel van reclame: mensen in beweging brengen. En dat is precies waar wij, als ervaren reclamebureau in Amsterdam, graag bij willen helpen. Hoe dat er precies uitziet? Laten we samen sparren over je wens, dan denken wij met je mee.

Vraag de Qiss sqan nu aan!

Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Vraag de Qiss sqan nu aan!

    Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

      Wij bouwen aan merken voor onder andere:

      Qiss werkt voor de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties. Van INTERSPORT en Uw KeukenSpeciaalzaak tot Jeugdbescherming en non-profit organisatie Fonteynenburg.