Communicatie ontwikkeling

Communicatie ontwikkeling en trends

Communicatie is altijd in ontwikkeling. Dat mag duidelijk zijn. Communicatie is dynamisch. De communicatiebehoefte verandert, ook de manier van communiceren ontwikkelt. En zo is ons schitterende communicatievak continu in beweging. Die ontwikkeling, dát maakt communicatie nou juist zo interessant en ons mooie vak zo boeiend.

Neem contact op

De basis van effectieve communicatie

Ondanks de communicatie ontwikkeling en trends, staan twee dingen als een paal boven water. De volgende eigenschappen van communicatie zijn en blijven (denken wij) onveranderd. Je zou ze de basisbeginselen van effectieve communicatie kunnen noemen.

Duidelijke communicatie

Goede communicatie altijd duidelijke communicatie. Je wilt immers een boodschap overbrengen. De juiste boodschap wel te verstaan. Heldere taal en ondubbelzinnige communicatie is essentieel om de ontvanger de juiste boodschap over te brengen. Pas dan is communicatie ook effectieve communicatie, omdat je je doel bereikt.

Klantgerichte communicatie

Je wilt een boodschap overbrengen of een verhaal vertellen. Dáár gaat goede communicatie over. Niet over jou, of jouw ego. Nee, over de klant en zijn behoefte. Effectieve communicatie richt zich op de klantbehoefte. Klant is koning, zo simpel is het. Een communicatie ontwikkeling die al jaren geleden is ingezet en wat inmiddels een basisbeginsel van effectieve communicatie is geworden.

Communicatie ontwikkeling: 6 trends

Met deze twee cruciale, onveranderlijke eigenschappen van effectieve communicatie in ons achterhoofd, kijken we nu naar communicatie ontwikkeling. Wat zijn de communicatietrends? En wat moet je met die communicatie ontwikkeling als bedrijf? Hoe implementeer je die communicatie ontwikkeling in jouw communicatiestrategie? Zes communicatietrends om rekening mee te houden op een rij. Doe er je voordeel mee!

1 Mensen willen zich meer dan ooit gehoord voelen

Verdiepen in je doelgroep is belangrijker dan ooit voor goede, effectieve communicatie. ‘Zoveel mensen zoveel wensen’, is een oude uitspraak die nog steeds overeind staat. Zeker in ons communicatievak. Communicatie gaat immers over verbinding maken met je doelgroep. Dat kan alleen als je jouw doelgroep door en door kent. Mensen willen zich gehoord voelen en zoeken (h)erkenning. Meer dan vroeger. De samenleving raakt steeds verdeelder. Meningen lopen uiteen. En dan zijn er nog verschillende culturen om rekening mee te houden. Luister goed naar wat jouw doelgroep wilt. Stel je open en oordeel niet. Ga dan pas aan de slag met je communicatieboodschap, met het verhaal dat je wilt vertellen.

2 Duurzaamheid onlosmakelijke waarde in communicatie

Deze communicatietrend is hard op weg om ook een gegeven te worden in de communicatie ontwikkeling. Duurzaamheid is geen trend of thema meer, maar een waarde waar we onlosmakelijk aan verbonden zijn. Als consument en particulier, maar ook in het bedrijfsleven en in openbaar bestuur. Goed ondernemerschap of openbaar bestuur kan niet zonder duurzaamheid als waarde. Zodoende is duurzaamheid ook in effectieve communicatie verwezen. Wil je duurzaamheid als USP inzetten op communicatiegebied? Dan is de kans groot dat je de plank misslaat. Dat station zijn we allang gepasseerd. Het is niet de vraag of duurzaamheid een thema is in je communicatie, maar hoe je duurzaamheid in je communicatie verwikkelt.

3 De communicatieboodschap moet écht zijn

Authentieke storytelling. Echte verhalen van echte mensen, we zijn er dol op. Een communicatie ontwikkeling die al lange tijd gaande is en nog altijd actueel is. Al het fake news in de wereld maakt waarheidsbevinding van communicatie nog belangrijker. Zorg dat je communicatieboodschap klopt. Doe geen aannames, trek je bronnen na en communiceer de waarheid. Maar, hoe weet de lezer dat jouw communicatieboodschap, jouw verhaal, waar is? Wees geloofwaardig. Dat doe je door heldere taal te gebruiken; één van de twee basisbeginselen van effectieve communicatie waar we dit artikel mee aftrapten. Duidelijke communicatie is geloofwaardige communicatie. Draai niet om de hete brij heen en vermijd dubbelzinnige communicatie.

4 Data gedreven communicatie steeds belangrijker

Dataficering. Iedere sector heeft ermee te maken. Ook ons communicatievak wordt alsmaar meer gedreven door data. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden de communicatie ontwikkeling. Communicatieplannen, communicatiestrategieën en campagnes worden meer en meer gebaseerd op algoritmes. Deze communicatie ontwikkeling stelt ons in staat om nog gerichter te communiceren naar de juiste doelgroep. Data vertelt ons wie de communicatiedoelgroep is, wat het gedrag van de klant of consument is, waar de ontvanger zich bevindt, etc. Vervolgens is het aan ons, mensen, om de juiste creatieve twist te geven. Om invulling te geven aan die nullen en enen die uit het systeem rollen.

5 Big brother is watching you!

Let op wat je communiceert en hoe je dit doet. De samenleving kijkt mee, vindt er iets van en deelt dat met de rest van de wereld. Houd je morele kompas dus bij de hand als je een nieuwe, gedurfde communicatiecampagne ontwikkelt. Maak slimme keuzes en denk na wat je teweegbrengt. Voor je het weet heb je een eigen hashtag aan je broek hangen.

6 Vergeet de interne communicatie niet

We denken bij communicatie al snel aan externe communicatie, aan marketing en branding. Vergeet de interne communicatie niet. Een communicatie ontwikkeling waar steeds meer mensen en bedrijven zich van bewust zijn, zien wij. Toch kan het vaak nog beter. Deze communicatietrend benadrukt het belang van intern draagvlak voordat je extern de boer op gaat. Interne communicatie is niet alleen belangrijk om je mensen mee te krijgen in bijvoorbeeld een productlancering, maar ook op het gebied van employer branding. Ofwel, om je mensen te behouden. Want dat is wat je graag wilt in deze krappe arbeidsmarkt, toch? Mensen willen zich betrokken en gehoord voelen (zie ook de eerste communicatietrend). Dat doe je met eerlijke en open interne communicatie.

Communicatie ontwikkeling in jouw onderneming

Kan jouw communicatie beter? Naar je klanten, medewerkers, naar de samenleving, of welke doelgroep dan ook? Laat ons eens meekijken naar jouw communicatielijnen. Samen zetten we een effectieve communicatiestrategie neer. Natuurlijk met de twee basisbeginselen van communicatie als basis en daarnaast rekening houdend met de communicatie ontwikkeling die voor jou relevant is. Want hadden we al gezegd dat relevantie key is in effectieve communicatie? Bij deze dan: relevantie is key. Communiceer alleen als je iets zinvols te vertellen hebt. Communiceer niet om te communiceren. Wees relevant.

Laat ons je helpen om slim om te gaan met de communicatie ontwikkeling en trends!

Vraag de Qiss sqan nu aan!

Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

    This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

    Vraag de Qiss sqan nu aan!

    Wil je weten waar je groeikansen liggen? En wat je op het gebied van marketing, communicatie en verkoop kunt verbeteren? Vraag de Qiss sqan aan bij Randy, onze merkstrateeg.

      This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

      Wij bouwen aan merken voor onder andere:

      Qiss werkt voor de meest uiteenlopende bedrijven en organisaties. Van INTERSPORT en Uw KeukenSpeciaalzaak tot Jeugdbescherming en non-profit organisatie Fonteynenburg.